Студенткиње СП ПЛС - дуални модел студија | | Одсек Висока школа за информационе и комуникационе технологије

Студенткиње СП ПЛС - дуални модел студија 

Студенткиње СП ПЛС - дуални модел студија

Реализација програма по дуалном моделу студија (ДМС) у високом образовању на територији Србије започела је у октобру 2021. године.

Данас девет високошколских установа реализују студијске програме по дуалном моделу што је у збиру тридесет два акредитована студијска програма. Један од ових студијских програма је и СП Поштански саобраћај и логистика – једини који у овој области реализује свој програм и по дуалном моделу студија.

ДМС подразумева модел реализације наставе кроз:

  • активну наставу на високошколској установи и практичну обуку и
  • рад код послодавца (учење кроз рад) - организовани процес током кога студенти под надзором раде код послодавца и добијају одређену накнаду за свој рад.

Кроз овакав вид сарадње остварује се нова вредност за све заинтересоване стране - послодавац прати рад и усмерава развој младих стручњака према реалним потребама тржишта рада; студијски програм се иновира према потребним и актуелним знањима, а студенти се професионално усавршавају и стичу радно искуство у реалном пословном окружењу.

Партнер СП Поштански саобраћај и логистика са којим је закључен уговор о дуалном моделу јесте ЈП Пошта Србије. Прва генерација студената који студирају по ДМС уписана је у школској 2021/2022. години и протекле, школске 2023/24. године, је одслушала трећу годину. Наше студенткиње Катарина Веланац, Данка Јањић и Николина Милошевић су одбраниле завршне радове, а студенткиња Јелена Пантић је, управо захваљујући сарадњи са ментором код послодавца и колективом поште 11030, Београд 8, која припада РЈ Београд Венац, добила уговор и постала радник Поште Србије.

У наставку можете прочитати кратак интервју са њима у вези њиховог исуства из овог периода.

1. Да ли нам можете рећи нешто о Вашем искуству студирања по дуалном моделу студија?

Јелена: Студирање по дуалном моделу сматрам изузетно корисним и препоручујем га. Моје искуство је заиста било веома позитивно и веома сам захвална професорима, менторима и свим колегама који су уложили напоре и залагали се да се овај модел развије, да се приближи студентима, као и да се успешно реализује.

Катарина: Због самог иновативног начина организовања наставе, одређеним данима на теоријској настави, а други део код послодавца, само студирање је било другачије од уобичајеног. Највећи изазов на почетку је представљало само привикавање на систем рада, окружење и људе. Како је време пролазило, искуство са пратичног дела наставе је доста утицало на брже прилагођавање, али и на успешније савладавање теоријског дела градива.

Данка: Дуални модел је нешто сасвим другачије од оног класичног, јер се пре свега стиче доста праксе и радног искуства. Сада када сам дипломирала драго ми је да сам студирала по овом моделу и стекла доста искуства у реалном раду.

Николина: Студирање по дуалном моделу је било сјајно искуство јер сам могла да учим теорију на факултету, али и да примењујем то знање у стварним радним условима. Рад са менторима и колегама у фирмама омогућио ми је да боље разумем како функционише систем и да стекнем вештине које су ми заиста потребне за каријеру.

ДМС Студенти

2. Можете ли нам рећи нешто о раду у реалним условима, тзв. „учењу кроз рад“? Како је изгледала сарадња са другим колегама и менторима код послодавца?

Јелена: Реални услови и могућност да „осетимо” саму структуру посла и применимо оно што учимо и читамо у школи је веома добра замисао. Тиме стварамо праву слику о послу и свим задацима за које се школујемо. Током школовања по дуалном моделу, прошла сам више радних јединица, сектора и служби у Јавном предузећу „Пошта Србије”. Иако сви ти организациони делови заједно чине целину, сваки је ипак посебан и у сваком сам се осећала добродошлом. Колеге су радо преносиле знање, а ту су, наравно, и ментори који су пре свега имали јаку жељу и вољу да ме уведу у посао, објасне процедуре и процесе и отклоне све нејасноће. ,,Учењe кроз рад” за мене је једно веома лепо и корисно искуство.

Катарина: Овде бих истакла да смо за три године студирања имали неколико ментора у различитим радним јединицама. Свако од њих се трудио да пружи свој максимум и да поред свог посла који обавља одговори на све постављене задатке као ментор.

Данка: На пракси у различитим поштама срели смо разна искуства запослених, савете... Ментори су се максимално ангажовали да нам што више приближе њихов рад и уз помоћ дивних запослених смо се брзо снашли у том великом систему.

Николина: ,,Учењe кроз рад” је био најбољи део студија, јер сам имала прилику да радим на стварним пословима и пројектима. Сарадња са менторима била је одлична – они су ми помагали, давали смернице и учили ме како да решавам конкретне проблеме. Такође, рад у тиму је био врло користан јер смо сви заједно учили и помагали једни другима.

ДМС Студенти

3. Катарина, Данка, Николина, Ви сте одбраниле завршне радове и завршиле овај циклус студирања. Како видите даљи развој Ваше професионалне каријере?

Катарина: Тренутно ми је циљ да наставим са усавршавањем свог знања и даљем школовању.

Данка: Мој план је да се запослим у неком јавном сектору, а потом да надоградим своје знање мастером.

Николина: За мене, следећи корак је наставак рада у области поштанског саобраћаја и логистике. Желим да примењујем све што сам научила и да стално напредујем у својој каријери. Такође, планирам да се усмерим на даље усавршавање и да истражим могућности за напредовање на радном месту.

ДМС Студенти ДМС Студенти ДМС Студенти

4. Јелена, Ви сте се запослили у Пошти Србије. Можете ли нам рећи нешто више о томе.

Јелена: Током последње године студирања практични део сам изабрала да одрадим у пошти 11030 Београд 8, мени најближој по адреси становања. У групи смо биле нас две студенткиње, Катарина и ја, а колектив нас је заиста срдачно прихватио, показали су нам сваки део посла у пословници поште, све што до тада нисмо искусиле. И поред тога што смо већ прошле кроз више радних јединица, тада смо виделе како све заправо функционише у целости. Када је дошао крај студирања и саме праксе, надређени су ме питали за даље планове у каријери и утиске о искуству у Пошти. Два месеца касније добила сам позив да постанем радник Поште Србије, и то управо у пословници где сам стекла највећи део искуства. Са великим задовољством сам понуду прихватила и сада сам већ три месеца у радном односу, задовољна пре свега због велике и значајне прилике да радим посао у својој струци. Дуални модел студирања ми је то омогућио, иако сам приликом уписа имала одређене сумње. Сматрам да ми је то најбоља одлука до сада, што говори и цело моје искуство.

ДМС Студенти

5. Данка и Катарина, сећамо се Вашег првог интервјуа на почетку студирања. Да ли сте испунили очекивања? Како Вам из ове перспективе изгледа тај период?

Катарина: Обзиром да смо били прва генерација која је уписана по дуалном моделу студирања нисам знала тачно шта да очекујем. Из ове перспективе тада сам била доста уплашена и несигурна, али сада када је важан циклус мог живота завршен мислим да за тим није било потребе.

Данка: На почетку је све било ново и изазовно. Доста пута сам се запитала да ли ћу успети све, али сада из ове перспективе то је пре свега био један леп период мог живота колико год је понекад било тешко, али ипак је сада најбитније да су моја очекивања у потпуности испуњена.

Николина: Гледајући уназад, сматрам да смо све испуниле своја очекивања. На почетку смо биле мало несигурне, али како је време пролазило, кроз рад и помоћ ментора, постале смо сигурније и стручније. Тај период је био врло важан јер нас је припремио за све изазове у професионалном животу.

6. У нареддним годинама стижу нам нове генерације студената... Који савет бисте дали будућим студентима студијског програма Поштански саобраћај и логистика?

Јелена: Мој искрени савет будућим студентима је да буду отворени за нова искуства, као и да се сваки уложени труд и рад исплати. Желим им много успеха и позитивна искуства попут мог, а можда ћемо једног дана постати и колеге у Пошти и заједно доприносити њеном пословању.

Катарина: Ово је нешто што бих сигурно рекла и себи да могу да се вратим три године уназад, а то је да допусте себи да истражују нове могућности, не забораве да уживају у студирању и студентском животу који им предстоји и да се потруде, баш због тога што је њихов студијски програм другачији од осталих, да из њега извуку максимум.

Данка: Да верују у себе и да ће се сав труд исплатити.

Николина: Мој савет будућим студентима је да се потпуно посвете дуалном моделу студија. То је јединствена прилика да не само учите теорију, већ и да стекнете стварно искуство у фирмама. Препоручујем им да буду активни, да питају, уче и не чекају да им се све понуди. Тако ће заиста моћи да напредују и изграде своју каријеру.

На крају смо замолили и управницу поште 11030 Београд 8, менторку из привреде студенткињама Јелени Пантић и Катарини Веланац, Лидију Миленковић Лазаревић, да одговори на неколико питања.

ДМС Студенти

1. Како Ви видите дуални модел студија студијског програма Поштански саобраћај и логистика и какво је Ваше искуство са студентима који су у пошти у којој сте запослени реализовали део „учење кроз рад“?

Највећа вредност дуалног образовања је што ученицима и студентима омогућава да поред теоријског знања стекну и практично искуство. У том сегменту, истакла бих практично разумевање технолошких токова и стицање нових вештина у радном окружењу, где се студенти припремају за тржиште рада, као и за брже и ефикасније укључивање у радни процес у улози будућих запослених.
У пошти 11030 Београд 8 на Бановом Брду, у школској 2023/24.години, дуални модел студијског програма „Поштански саобраћај и логистика” похађале су Јелена Пантић и Катарина Веланац, са којима сам у својству ментора, имала заиста дивно искуство. Поред лепог васпитања и уважавања ментора и старијих колега, студенткиње су показале изузетну мотивацију за стицање практичних знања и искуства и снажну вољу и компетентност током учења и извршења радних задатака који су им били поверени.

ДМС Студенти ДМС Студенти

2. Са каквим изазовима сте се сусрели у раду са студентима?

Радни процес у пошти је врло динамичан и разнолик и извршиоци су упућени једни на друге током различитих технолошких фаза. Стога ми је један од првих корака био да студенткиње упознам са запосленима и упутим их на отворену комуникацију која ће им пружити осећај да су равноправни део колектива. С обзиром да је у основи пословања Јавног предузећа „Пошта Србије” пружање услуга корисницима, један од главних изазова током рада са студентима био је, поред тога да их на прописани начин уведем у посао, да их припремим управо на рад са корисницима који углавном код свих почетника изазива несигурност. Јелена и Катарина су својим трудом и на основу одличног теоријског знања, врло брзо савладавале све послове из различитих фаза технолошког процеса.

ДМС Студенти

3. Како у будућности видите сарадњу високошколских установа и Поште Србије и да ли, са тачке гледишта ментора, имате предлоге како би се та сарадња могла унапредити?

Надам се да ће се сарадња високошколских установа и Поште Србије наставити, јер из примера Јелене Пантић могу да потврдим да смо имали прилику да добијемо комплетно обученог извршиоца, који као новозапослени може самостално обављати све послове.