Студенткиње СП ПЛС - дуални модел студија | | Одсек Висока школа за информационе и комуникационе технологије

Студенткиње СП ПЛС - дуални модел студија 

Реализација програма по дуалном моделу студија (ДМС) у високом образовању на територији Србије започела је у октобру 2021. године.

Данас три факултета и пет Академија струковних студија реализују студијске програме по дуалном моделу што је у збиру двадесет шест акредитованих студијских програма. Један од ових студијских програма је и СП Поштанско-логистички системи – једини који у овој области реализује свој програм и по дуалном моделу студија. ДМС подразумева модел реализације наставе кроз:

  • активну наставу на високошколској установи и практичну обуку и
  • рад код послодавца (учење кроз рад) - организован процес током кога студенти под надзором раде код послодавца и добијају одређену накнаду за свој рад.

Кроз овакав вид сарадње остварује се нова вредност за све заинтересоване стране - послодавац прати рад и усмерава развој младих стручњака према реалним потребама тржишта рада, студијски програм се иновира према потребним и актуелним знањима, а студенти се професионално усавршавају и стичу радно искуство у реалном пословном окружењу.

Први партнер СП Поштанско-логистички системи са којим је закључен уговор о дуалном моделу јесте ЈП Пошта Србије, систем са преко 15.000 запослених и преко 1.500 јединица поштанске мреже. Прва генерација студената који студирају по дуалном моделу студија уписана је у школској 2021/2022. години.

Разговарамо са представницама прве генерације студената који студирају по дуалном моделу студија и то са Данком Јањић и Катарином Веланац које су завршиле Техничку школу у Ужицу.

У текућој школској години уписали сте нашу Школу. Није прошло пуно времена, то су тек два триместра, али можете ли нам рећи Ваше прве утиске?

Данка: На жалост, због познате епидемиолошке ситуације, настава у првом триместру је била организована углавном онлајн. Тек сам у другој половини школске године успела да доживим Школу и студирање у њој на прави начин. За сада сам задовољна, како организацијом рада у Школи, тако и програмом на СП ПЛС.

Катарина: Због промена на многим животним пољима још увек нисам стигла да саберем све утиске везано за саму школу, али сва досадашња искуства су била позитивна и надам се да ће тако и остати.

Само студирање за Вас је подразумевало и пресељење у нови град. Како је на Вас утицала та промена?

Данка: Сам долазак из мањег места у један већи град је заиста велика промена за сваког студента. Сваки почетак је изазован, али мислим да, ако имамо неки свој циљ, онда морамо и успети у његовој реализацији. Од периода када ми је било веома тешко, иако се још увек нисам у потпуности навикла на живот у великом граду, сада је већ много другачије. У процесу навикавања доста су ми помогли пријатељи, како стара, тако и она новонастала пријатељства.

Катарина: Мислим да је то индивидуална ствар и драго ми је што могу да кажем да сам један од студената који се лако прилагођавају. У овом делу бих волела да напоменем да сам из малог места дошла у град и да сам и ја имала трему. Ипак, нестала је одмах на почетку, тако да се лагано прилагођавам новом начину живота.

 

Живот у студентском дому носи неке специфичности. Можете ли нам нешто рећи о том новом искуству?

Данка: Студентски дом је за мене један од већих изазова. Била ми је чудна и сама помисао да морам да се навикнем да уобичајене дневне активности усклађујем са неким другим. Иако треба да делим собу са непознатом особом, трудила сам се да према њој заузмем пријатељски став што ми је доста помогло. На почетку сам мислила да се никада нећу навићи, али временом сам схватила да сам усвојила нека нова животна знања и вештине.

Катарина: Ја станујем приватно, али се радујем могућности да ћу у наредним годинама и ја бити део тог специфичног начина живота.

 

Ви сте прва генерација која је уписана на СП Поштанско-логистички системи која студира по дуалном моделу студирања. Како сте се одлучили да упишете баш овај студијски програм и баш овај модул?

Данка: Током истраживања по интернету шта да упишем, наишла сам на ову школу. До самог уписа нисам ни знала да постоји дуални модел, а посебно не шта он подразумева, што ме је још више привукло да се детаљније распитам о овом начину студирања и овом студијском програму.

Катарина: Збуњена, као и већина средњошколаца, покушавала сам да нађем најбољу опцију за себе у мору информација које сам тада прикупљала. Другарица ми је рекла и за ову школу и за дуални начин образовања. Пошто сам до сада знања прикупљала само из књига и пошто сам по природи радознала, заинтересовала ме могућност да се опробам у нечему што подразумева и стицање практичних знања упоредо са теоријским знањима. Идеја о томе да ћу по завршетку школовања бити у потпуности оспособљена за рад у реалним условима рада, што овај начин образовања подразумева, ми је била више него интересантна.

 

Знамо да сте тек на почетку студирања и да се у првој години студија дуални модел реализује у просторијама наше школе. Шта очекујете од наставка школовања и како разумете појам „учење кроз рад“?

Данка: Учење кроз рад схватам као нешто заиста занимљиво - то није само класично учење кроз наставу и предавања. Оно што је мене привукло јесте чињеница да ћу сву теорију моћи одмах да применим у пракси, а с друге стране тај практични рад ће ми омогућити лакше савладавање и прихватање теоријских знања. Мислим да ћемо, када изађемо из ове Школе, бити у потпуности спремни за посао. Како ће учење кроз рад бити реализовано код ЈП Пошта Србије, очекујем да нам то отвара врата и за будуће запослење, ако то будемо желели, у овој компанији. Кажем, ако то будемо желели, зато што нас ДМС никако не ограничава да једног дана, када стекнемо диплому струковног инжењера саобраћаја, посао потражимо и код неког другог поштанског или логистичког оператора. Такође, нешто што није занемарљиво, јесте чињеница да ће наш послодавац у ДМС бити у обавези да нам исплаћује одговарајућу надокнаду у складу са бројем сати проведеним на раду, односно на учењу кроз рад.

Катарина: Радујем се реализацији наставе у другој и трећој години. Напокон ћу моћи да видим како цео тај систем изгледа у реалним условима. Очекујем да научим доста више ствари него што бих само кроз теорију. Некада су наше колеге принуђене да раде преко студентских задруга. У овом случају, уписаће оно што желе, учиће и упоредо радити оно што желе и за то ће бити плаћени.

У оквиру школе постоје и могућности студентског удруживања у циљу остварења различитих права, учешћа и партиципације у доношењу одлука и сарадњи. Катарина, Ви сте члан Студентске организације. Који су били Ваши мотиви за приступање овој организацији?

Катарина: На предлог професорке и старијег колеге који су мислила да треба да будем део Студентске организације, и ја постала један од чланова. У свему овоме сам видела могућност да се повежем са другим студентима и да сазнам важне информације у право време, како бих на њих могла, како ја, тако и други студенти, да одреагујем на одговарајући начин.

 

Ви сте на почетку школовања у нашој Школи. Како Вам је изгледао тај прелаз са средњошколског начина рада на нови облик учења, сарадње са професорима, обавезама...

Данка: Још увек се навикавам на тај прелаз, али једна од битних ствари које усвајам је већа одговорност и сазнање да доста тога сада зависи од мене. Пријатно ме је изненадила могућност да се увек могу консултовати са професорима и старијим колегама.

Катарина: Прилагођавам се новим околностима - већа озбиљност и одговорност, другачији начин организовања наставе и провере знања, другачији однос са професорима...То су дефинитивно велике промене у односу на средњу школу, али када погледам ширу слику, схватам да је то једна битна лекција која није у наставном плану. На предавањима сам приметила да се професори труде да пренесу знање и остваре добру сарадњу са студентима. Такође, покушавам да што више информација добијем од старијих студената, а и да објективно сагледам начин функционисања школе. На том путу имамо и подршку професора који су увек спремни да нам помогну и одговоре на наша питања.

 

Да ли у оквиру Школе или ван ње можете да реализујете нека Ваша друга интересовања? Чиме се бавите у слободно време?

Данка: Добра организација је кључ свега. Понекад ми добро иде, понекад не, бићу искрена, али се трудим да то поправим. Слободно време користим за развој на другим животним пољима.

Катарина: Упозната сам са тим да школа организује неке ваннаставне активности од којих сам највише чула за спортске секција, Што се тиче мојих интересовања ван школе, то сам добром организацијом успешно ускладила са предавањима. Волим да истражујем, па често мењам интересовања.

 

Ви сте млада особа и пред Вама је један леп и узбудљив пут личног и професионалног рада и развоја. Која су Ваша размишљања и очекивања и како видите себе у будућности?

Данка: С обзиром да смо прва генерација која ће тестирати дуални модел студија, нестрпљива сам да сазнам како ће то све изгледати. Ако дам свој максимум, сигурна сам да ћу на крају тог пута моћи да Вам испричам једно лепо искуство које ми је доста значило. Дајем свој максимум, трудим се, учим и сигурна сам да ћу у будућности моћи да Вам испричам неко лепо животно искуство које ме је довело до тога да будем срећна и задовољна особа.

Катарина: И у будућности, а исто тако и сад, волела бих да се бавим нечим што у том тренутку видим као занимљиву и интересантну опцију за напредовање, развој и забаву. Тренутно сам ову школу препознала као такво нешто и верујем да ћу стећи довољно искуства за сва будућа интересовања и напредак.

 

Нашим студенткињама желимо пуно успеха у њиховом будућем личном и професионалном развоју и позивамо све младе људе који су заинтересовани да се образују у области поштанских и логистичких система и стекну звање струковног инжењера саобраћаја да нам се већ у јуну, у првом уписном року, придруже и да, заједно, кроз дуални или класични модел студирања, постану део индустрије која расте и развија се.

Добро нам дошли!