Гордана Јелић - професор струковних студија на СГ МРТ и МСИ
Студирали сте и докторирали на Филолошком факултету у Београду. Да ли је филологија одувек била Ваша прва љубав?
Јесте. У школи сам учила енглески и француски језик и то су ми одувек били омиљени предмети. Имала сам дивне професорке које су ми пренеле своја знања и развиле љубав према овим језицима. Мислила сам да ћу се након дипломирања бавити туризмом и путовати светом, међутим, одмах сам почела да радим у школи и тако све до данашњег дана. Никад се нисам покајала, можда је код мене у питању генетика с обзиром на то да је мој отац цео свој радни век остварио у просвети. Кад сам почела да радим у високом школству јавила се и потреба и жеља да наставим своје образовање. Магистрирала сам и докторирала на Филолошком факултету у Београду. На почетку сам се бавила методиком наставе енглеског језика, а затим ме у област анализе дискурса увела моја менторка проф. др Весна Половина па сам интересовања усмерила на анализу електронског дискурса који се појавио са новим медијима комуникације - SMS, Viber, WhatsApp, Instagram. Омладински жаргон представља за мене неисцрпни извор изучавања јер су управо млади људи креатори и иноватори специфичних обележја језика електронске комуникације, било употребом довитљиве и духовите жаргонске лексике или помоћу графостилистичких обележја, попут емотикона, скраћеница, вербализације смеха и сл., којима модификују „тон“ своје поруке или поруци додају нови ниво значења.
Дуго година предајете енглески језик у нашој Школи. Каква су Ваша искуства?
У нашој школи предајем енглески језик од 2001. године. Како су се мењали планови и програми са новим акредитацијама, мењали су се садржаји и називи предмета, па сам тако предавала и опште и стручне курсеве за све студијске програме. Као и сваком професору језика, када се суочи са наставом језика струке, LSP - Language for specific purposes, није ми било лако на почетку. Срећом, наишла сам на тако добар колектив где су ми колеге из струке, а и супруг, који је такође ЕТФ-овац, много помогли да „уђем“ у стручну терминологију. Данас, након толико искуства, могу да кажем да пристојно владам стручним терминима, али увек када су часови анализе стручних текстова и превода уважавам мишљења мојих студената јер су они „реч струке“, а ја сам ту да им помогнем да савладају и усаврше језик. Од 2016. године предајем и предмет Пословне комуникације, који нашим студентима као будућим академским грађанима помаже да унапреде своје комуникационе вештине и да их подсети на основна правописна правила и помогне да разреше честе језичке недоумице. По новој акредитацији, на мастер студијама предаваћу и нови предмет - Пословна кореспонденција на енглеском језику. Драго ми је да је наша школа одувек „имала слуха“ да омогући студентима да уче и усавршавају енглески језик као саставни део својих студија и надам се да ће тако бити и убудуће.
Да ли сада студенти боље знају енглески језик него раније?
Чињеница је да је познавање енглеског језика данас неопходнo без обзира којом професијом се бавили и да смо много изложени енглеском језику, на телевизији, на интернету, у литератури, и то се заиста види код студената. Долази нам све већи број младих људи који одлично знају и течно говоре енглески језик. Међутим, има и студената који из различитих разлога имају проблема са енглеским језиком, и то за мене представља највећи изазов. Често чујем изјаве попут „нисмо ништа радили у основној и средњој школи“, „мени то не иде“, „ја нисам талентован/на за језике“ и слично. Увек настојим да створим такву атмосферу у учионици да сви имају прилику да учествују у раду на часу, без страха да ће направити грешку. Памтим радост на лицима студената када одрже презентацију на енглеском језику, а на почетку су били очајни јер нису веровали ни у себе ни у своје знање. Тај тренутак када победе себе и направе корак напред је од непроцењиве вредности. Када вам млада особа каже да никада пре није тако учила енглески језик, или када видите да сте неког мотивисали да заволи језик и да настави да ради на себи, то су искуства која заувек остају у сећању и у којима се огледа лепота наше професије.
Kao Академски ЕСПБ координатор Одсека ВШИКТ задужени сте за међународну мобилност студената, наставног и ненаставног особља у оквиру Еразмус+ програма. Која су Ваша задужења и каква су досадашња искуства наших студената и запослених?
Наша Академија добила је 2020. године Еразмус повељу за високо образовање 2021-2027, која представља предуслов за учешће у највећем европском програму финансирања пројеката у образовању и академској мобилности. Република Србија од 2019. године има статус програмске земље у оквиру програма Еразмус+, што нам омогућава сарадњу са другим високообразовним институцијама и другим организацијама. Конкурси се објављују на свим нашим одсецима и одзив је веома добар. Ове године, само са нашег Одсека, на стручну праксу у оквиру КА131 одлазне мобилности отишло је 8 студената, двоје у Данску и две групе од по три студента у Шпанију, у Барселону и Валенсију. Моја задужења, као Академског ЕСПБ координатора Одсека, односе се на састављање уговора о обављању студентске праксе и на пружање помоћи приликом сакупљања потребне документације и припреме студената за одлазак на стручну праксу. Такође, остајемо у контакту и за време њиховог боравка у иностранству у случају било каквих питања или захтева. Сама процедура око одласка на стручну праксу је јасно дефинисана и добро функционише већ неколико година, тако да се студенти радо пријављују на конкурсне позиве. Драго ми је да сам и сама као ментор учествовала на летњој школи маркетинга Erasmus + Blended Intensive Programme (BIP) - s(M)ART Skills: Summer Marketing School, одржаној у Марибору у јуну 2023. године. Вредно се радило, ујутро су била организована предавања, а после подне радионице. Студенти су били распоређени у различите мултинациналне групе које су имале задатак да обраде студију случаја и да на крају презентују своје резултате. Наравно, било је слободног времена за дружења и изласке са колегама из Шпаније, Румуније, Литваније, Турске, и Словеније.
BIP s(M)ART Skills: Summer Marketing School, Maribor 2023.
Како проводите слободно време? Да ли Вам посао у Школи пружа довољно времена за друге активности?
Уз посао и породицу имам много обавеза, тако да слободно време настојим да испуним квалитетно и садржајно. Мој највећи понос су моји синови, који су израсли у добре људе, паметне и способне, и имају срећу да се баве оним што воле. Они су сад већ велики момци, имају своја друштва, тако да супруг и ја можемо да организујемо слободно време како ми желимо, да путујемо, на планинарење, на рафтинг, на зимовање. Волим да сам окружена пријатељима, веселим и позитивним људима, са којима могу да се опустим и одморим од свакодневних обавеза, али који су ту и када ми затреба њихова подршка. Волим журке, музику, песму и плес, али исто тако волим хладовину борове шуме, негде поред мора, са добром књигом у руци.
Коју мисао или мудрост бисте поделили са нашим студентима?
Моја порука младим људима би била "Nulla dies sine linea". Када изаберете оно чиме желите да се бавите у животу и ако томе будете максимално посвећени и истрајни, пред вама су неограничене могућности да остварите своје снове и постигнете успех.